Lidt om Frederiksberg Svømmeskoles undervisningsmetoder:
Den røde tråd i svømmeundervisningen i Frederiksberg Svømmeskole er vilje, glæde, styrke, tryghed, kundskab i og om vand. I undervisningen arbejder vi ud fra grundprincipperne i den moderne svømning, som består af 4 grundelementer:
• Elementskifte
• Vejrtrækning
• Balance
• Bevægelse
Med udgangspunkt i øvelser, aktiviteter og lege med at flyde, glide, dreje, vende, boble, hoppe og springe, trænes de basale færdigheder, der er nødvendige, for senere at kunne lære de fire svømmemåder, crawl, rygcrawl, butterfly og brystsvømning. Derfor fylder disse tilvænningsøvelser meget på undervisningsholdende, frem for længder, udholdenhed og "banesvømning."
Undervisningen er tilpasset, så det enkelte barn kan sætte nye delmål/mål ved fælles øvelser på holdet.
Al holdundervisning foregår i familiebassinet, som har en perfekt størrelse og varierer meget i dybde, og netop derfor er det optimalt indrettet, når børnene skal lære at svømme, idet distancen, der skal tilbagelægges, kan tilpasses børnenes færdigheder. Det er langt bedre at svømme en kort strækning teknisk korrekt, end at svømme lange distancer, der er teknisk ukorrekte.
Som forælder har du en stor indflydelse på dit barns indlærings- og udviklingsforløb samt barnets opfattelse af undervisningen og svømningen. Sørg for at støtte og opmuntre dit barn og tag altid udgangspunkt i det positive!
NB! I nogle tilfælde vil I som forældre blive bedt om at overvære svømmeundervisningen, mens I andre gange vil blive bedt om at forlade rummet-dette er udelukkende for at sikre, at underviseren får børnenes fulde opmærksomhed.